Παρασκευή 31 Μαρτίου 2017

μήνυμα, πες το με τέχνη - σ΄αγαπώ

Στον έρωτα μήπως όλες οι φορές που αγαπούμε δεν είναι πρώτες;
Μενέλαος Λουντέμης από το “Καληνύχτα ζωή”




Κεραυνοβόλος έρωτας (Βισουάβα Συμπόρσκα)- απόσπασμα

Πίστευαν και οι δύο ακράδαντα
ότι ένα ξαφνικό πάθος τούς ένωσε.
Μια τέτοια βεβαιότητα είναι ωραία,
αλλά η αβεβαιότητα είναι ακόμη πιο ωραία.

Αφού δεν έτυχε να συναντηθούν ποτέ στο παρελθόν, ήταν πεπεισμένοι
ότι τίποτα δεν είχε υπάρξει μεταξύ τους.
Αλλά τι λένε οι δρόμοι, οι σκάλες, οι διάδρομοι –
μήπως είχαν προσπεράσει εκεί ο ένας τον άλλον ένα εκατομμύριο φορές;

Θα ’θελα να τους ρωτήσω
αν θυμούνται –
τη στιγμή που διασταυρώθηκαν τα βλέμματά τους
σε κάποια περιστρεφόμενη πόρτα;
Ίσως ένα «συγγνώμη» που ειπώθηκε μέσα στο πλήθος;
Ένα κοφτό «λάθος νούμερο» στο ακουστικό του τηλεφώνου; –
Αλλά ξέρω την απάντηση.
Όχι, δεν θυμούνται.

Θα τους ξάφνιαζε αν μάθαιναν
ότι η Τύχη έπαιζε μαζί τους
για χρόνια.


 (Μτφ.: Χάρης Βλαβιανός)



                                                                                                                                    Σαπφώ

Ο έρωτας συγκλόνισε
την καρδιά μου όπως ο άνεμος που κατεβαίνει από το βουνό
τραντάζει τις βελανιδιές

(Μτφ.: Χάρης Βλαβιανός)



Μ’ αρέσει το σώμα μου όταν είναι με το
σώμα σου. Είναι κάτι εντελώς πρωτοφανές.
Μύες καλύτεροι και νεύρα περισσότερα.
Μ΄ αρέσει το σώμα σου. Μ’ αρέσει αυτό που κάνει,
Πώς το κάνει. Μ’ αρέσει να νιώθω τη σπονδυλική σου
στήλη και κάθε κόκαλο του σώματός σου και την
τρεμουλιαστή -σφιχτο-απαλότητα και αυτήν που εγώ θα
φιλήσω, μ’ αρέσει να φιλώ αυτό κι εκείνο πάνω σου,
μ’ αρέσει, να χαϊδεύω αργά το ανασηκωμένο χνούδι
της ηλεκτρικής σου γούνας, και αυτό-που έρχεται
μέσα από σάρκα που ανοίγει….Και μάτια μεγάλα
ερωτο-ψίχουλα,
και ίσως μ αρέσει η συγκίνηση
κάτω από μένα εσύ πρωτοφανής.   

από τη συλλογή «λοιπόν ας φιληθούμε» του E.E Cummings σε μετάφραση Χάρη Βλαβιανού και Γιάννη Δούκα


«To Φιλί» του Rodin, 1882-1889

  ΧLIII (Ελίζαμπεθ Μπάρετ Μπράουνινγκ) 
Πώς σ' αγαπώ; Άσε με να μετρήσω τρόπους.
Σε αγαπώ στο βάθος και στο πλάτος και στο ύψος
Που η ψυχή μου μπορεί να κατακτήσει, όταν νιώθει αμήχανη
Για τους σκοπούς της ύπαρξης και της γοητείας της ιδεατής.
Σε αγαπώ στο επίπεδο της καθημερινής
Της πλέον ήρεμης ανάγκης, στο φως του ήλιου και του κεριού.
Σε αγαπώ ελεύθερα, όπως όταν οι άνθρωποι αγωνίζονται για τη νίκη του καλού
Σε αγαπώ αγνά, όπως όταν γυρίζουν από προσευχή.
Σε αγαπώ με ένα πάθος που έβαλα σε χρήση
Μες στις παλιές μου λύπες και με μια πίστη
από την ηλικία μου την παιδική.
Σε αγαπώ με μιαν αγάπη που φαινόταν πως θα χάσω
Με τους χαμένους μου άγιους - Σε αγαπώ με την αναπνοή,
Με τα χαμόγελα και τα δάκρυα όλης της ζωής μου! Κι αν ο Θεός θελήσει,
Μετά τον θάνατο θα σ' αγαπώ ακόμα πιο πολύ

(Μτφ.: Χρίστος Γούδης)



Χέλμουτ Νιούτον – Office Love (1977)
μετράω τρόπους αγαπώ


σαν άγριος- Τόλης Νικηφόρου

έρωτας είναι η σάρκα μου μέσα στη σάρκα σου
και η καφτή αναπνοή σου
το λείο σώμα σου όταν σπαράζει
και ο υπέρτατος σπασμός της ηδονής

έρωτας και τα μάτια σου κλειστά
το στόμα σου μισάνοιχτο σαν ν' απορείς
μες στην απόλυτη εγκατάλειψη του ύπνου

έρωτας χωρίς καμιά προοπτική
ίχνη στο δάπεδο και το σκληρό χαλί
με τη μαυλιστική υπόκρουση κουβέντας
από τα διπλανά γραφεία

έρωτας που φωτίζεται στο τραίνο
απ' τους περαστικούς σταθμούς
έρωτας και στο πεζοδρόμιο της κεντρικής οδού

σαν άγριος θα σε πάρω
πάνω στα αρμυρά σου δάκρυα
σαν τίγρη θα ξεσκίσω το κορμί σου
έρωτας έρωτας φωνάζοντας


Από τη συλλογή Το μαγικό χαλί (1980)

ΡΟΤΟΝΤΑ- Χλόη Κουτσουμπέλη


Ροτόντα.
Μεσημέρι προς βράδυ.
Ψιχαλίζει μικρά πουλιά.
Δεν με αγγίζεις.

Είσαι ολόκληρος μέσα μου.





Άσε με να σ’ αγαπώ (Τζόις Μανσούρ)

αγαπώ τη γεύση απ’το παχύ σου αίμα
το κρατώ καιρό μέσα στο δίχως δόντια στόμα μου
η πυράδα του μου καίει το λαρύγγι
αγαπώ τον ιδρώτα σου
μ’αρέσει να χαϊδεύω τις μασχάλες σου
περίρρυτες από χαρά
άσε με να σ’ αγαπώ
άσε με να γλείφω τα κλειστά σου μάτια
άσε με να τα τρυπήσω με τη σουβλερή μου γλώσσα
και τη γούβα τους να γεμίσω με το θριαμβευτικό μου
σάλιο
άσε με να σε τυφλώσω.

(Μτφ.: Έκτωρ Κακναβάτος)



Αγαπώ θα πει εγώ αγαπώ… Το τι κάνει ο άλλος είναι δική του δουλειά.
Μενέλαος Λουντέμης από το “Καληνύχτα ζωή”



Δε σ' αγαπώ - Pablo Neruda

Δεν σ' αγαπώ σαν νά 'σουν αλίτης, τοπάζι
ή βέλος γαρύφαλλου που σκορπά φωτιά:

σ' αγαπώ όπως αγαπιούνται κάποια ρόδα σκοτεινά
Μυστικά, ανάμεσα σε ψυχή και σκιά

Σ' αγαπώ σαν το φυτό που δεν ανθοφορεί και μέσα του
Κουβαλά, κρυμμένο, το φως από τα άνθη του

Χάρη στον έρωτά σου μέσα στο κορμί μου ζει
το σκοτεινό και συμπυκνωμένο άρωμα που βγαίνει απ' τη γη.

Σ' αγαπώ δίχως να ξέρω πώς, ούτε πότε ούτε κι από πού,
σ' αγαπώ απλά, δίχως προβλήματα κι υπερηφάνεια καμιά:

έτσι σ' αγαπώ γιατί δεν ξέρω αλλιώς ν αγαπώ
παρά μόνον με τον τρόπο να μην είσαι εσύ και να μην είμαι εγώ

τόσο κοντά που το χέρι σου στο στήθος μου να είναι το δικό μου,
τόσο κοντά που να κλείνουνε τα μάτια σου πάνω στο όνειρό μου.


 Μετάφραση: Ιωάννα Αβραμίδου






Ερωτικό κάλεσμα -Μενέλαος Λουντέμης 

Έλα κοντά μου , δεν είμαι η φωτιά. 
Τις φωτιές τις σβήνουν τα ποτάμια. 
Τις πνίγουν οι νεροποντές. 
Τις κυνηγούν οι βοριάδες.
Δεν είμαι , δεν είμαι η φωτιά. 
Έλα κοντά μου δεν είμαι άνεμος. 
Τους άνεμους τους κόβουν τα βουνά. 
Τους βουβαίνουν τα λιοπύρια. 
Τους σαρώνουν οι κατακλυσμοί. 
Δεν είμαι, δεν είμαι ο άνεμος. 

Εγώ δεν είμαι παρά ένας στρατηλάτης 
ένας αποσταμένος περπατητής 
που ακούμπησε στη ρίζα μιας ελιάς 
ν' ακούσει το τραγούδι των γρύλων.
Κι αν θέλεις, έλα να τ' ακούσουμε μαζί.

Από τη συλλογή "Τα αντικλείδια"


Το Φιλί στο Κρεβάτι, του Henri de Toulouse-Lautrec


Οι κτύποι- Αλεξάνδρα Μπακονίκα

 Στον έρωτα και ούτε δευτερόλεπτο
μετά την κορύφωση των σπασμών,
όπως πλάγιασα πάνω στο στήθος σου
άκουσα να κτυπάει δυνατά η καρδιά σου.
Η ίδια η υπόσταση, το σώμα, η ζωή μου
ήταν για μένα οι κτύποι της καρδιάς σου.
Τόσο απόλυτα.
 

από τη συλλογή Το τραγικό και το λημέρι των αισθήσεων, 2012

 

21. Στον Έρωτα πάω όπως και στο Θάνατο: καθαρός, σώμα που το σκούπισε σύννεφο και βροχή.


Μάρκος Μέσκος, Άνθη στο καταραμένο φίδι


John Bramblitt

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου